Vrijwel alle woningcorporaties in Nederland hebben een ERP-systeem binnen hun organisatie, maar stelt zo’n systeem een corporatie wel in staat om overzichtelijk en efficiënt te werken? Frank van Min, directeur bij Wolf Huisvestingsgroep, richt zich met het product Wolf PMP op het ondersteunen van de primaire processen bij woningcorporaties, maar dan vanuit een innovatief platform.
Met Wolf PMP kunnen alle betrokkenen in het verhuur- en beheerproces de juiste, actuele informatie delen en beheren, aldus Frank. “Denk onder andere aan bezichtigingen, onderhoud en financieel beheer; de uitvoering van al deze primaire processen maken wij eenvoudiger.” Toch is Wolf PMP geen ERP-systeem, benadrukt hij: “Die term past beter bij andere industrieën en niet bij het proces dat woningcorporaties elke dag doorlopen. Wij hebben een SAAS platform dat natuurlijk concurreert met die systemen, maar wel anders is.”
Beheerder en gebruiker
Volgens Frank onderscheidt Wolf PMP zich daarnaast omdat het is ontwikkeld door Wolf Huisvestingsgroep, een bedrijf dat zelf ook gebruik maakt van het platform. Dit bedrijf verzorgt al ruim tien jaar voor vele corporaties het volledige verhuur en beheer proces, bijvoorbeeld als het gaat om tijdelijke verhuur, leegstandsbeheer of senioren- en jongerenhuisvesting . “Wij zouden enorm nat gaan wanneer het platform niet goed zou werken. Dit betekent tegelijkertijd dat wij als ervaringsdeskundige corporaties goed kunnen ondersteunen wanneer corporaties ergens tegenaan lopen.”
Uitdagingen
Eén belangrijke uitdaging waar woningcorporaties anno 2016 invulling aan moeten geven, is haar maatschappelijke opgave. Frank: “Hier valt meer onder dan alleen de huisvesting van statushouders. Denk aan het tegengaan van eenzaamheid onder oudere huurders of het gebrek aan integratie in bepaalde wijken. Door gebruik te maken van Wolf PMP zijn corporaties minder tijd kwijt aan administratie, en houden ze meer tijd over voor de huurders en maatschappelijke opgave.”
De vele regel- en wetswijzigingen zorgen volgens Frank daarnaast voor een andere uitdaging. “Met passend toewijzen, een nieuw puntenstelsel, flexibelere huurcontracten voor jongeren en de huursombenadering verandert het speelveld steeds. Met Wolf PMP kunnen wij garanderen dat corporaties altijd voorop lopen.”
Drie keer klikken
Misschien wel de meest gehoorde kreet bij corporaties de afgelopen jaren is de wil om te digitaliseren. Volgens Frank kan dit grote problemen met zich meebrengen wanneer dit niet op de juiste manier wordt aangepakt. “Veel huurders krijgen door de digitalisering een steeds hoger verwachtingspatroon. Ze willen real-time, 24/7 hun gegevens kunnen inzien, en verwachten daarnaast op elk moment een reparatieverzoek in te kunnen plannen of geholpen te kunnen worden. Daarnaast zijn er ook huurders met wie je juist telefonisch of face-to-face contact wil.”
“Corporatiemedewerkers spenderen vervolgens enorm veel tijd om de juiste informatie te vinden binnen het ICT-landschap. Dat kan simpeler en makkelijker, en daarom hebben wij als missie alle informatie – van betalingsachterstanden tot huuropzeggingen en overlast meldingen – binnen drie muisklikken op het scherm te tonen. Alle functies die je nodig hebt voor je primaire processen zitten daarbij in Wolf PMP, wat een versnipperd applicatielandschap bij corporaties voorkomt.”
Best practice
Volgens Frank hebben corporaties de vrijheid om hun werkprocessen in te richten volgens best practice, maar vervolgens aan te passen waar nodig. “Het vraagstuk of een platform zich aan de organisatie aan moet passen of andersom is een interessante, en wij gaan ervan uit dat een balans tussen de twee het beste is voor iedereen. Een woning opzeggen of verhuren werkt overal in Nederland hetzelfde, maar bijvoorbeeld een voorinspectie kan bij een corporatie met veel ouderen nuttig zijn, terwijl het bij studenten soms niet nodig is.”
Wolf probeert daarbij in te spelen op de wensen die een corporatie heeft. “Wij denken als ervaringsdeskundigen te weten hoe het proces bij corporaties loopt, maar er zullen altijd speciale uitzonderingen zijn. Extra wensen om het gebruikersgemak te verbeteren worden daarom meegenomen in het platform. Deze verbeteringen zijn vervolgens ook voor de andere aangesloten corporaties toegankelijk. Zo zullen corporaties nog beter van elkaar kunnen leren. Verder proberen wij ons voor te bereiden op de toekomst. Google Glass is niet zo populair geworden als het had gehoopt, maar misschien lukt virtual reality dat de komende jaren wel.”
Ambities
Wolf PMP hoopt hiermee uiteindelijk haar ambities waar te maken: bijdragen aan een hogere huurderstevredenheid, lagere bedrijfslasten en een hogere bezettingsgraad. “Corporaties houden zo meer tijd over voor hun maatschappelijke functie. Onze ambities sluiten dus naadloos aan op die van corporaties.”